Tuesday, October 6, 2009

SAMA-SAMA MENJAGA HATI DARI MATI




Hati..seketul daging yang kalau baik, baiklah seluruh jasadnya...jika rosak, rosaklah seluruhnya..Marilah sama-sama kite merawat hati, menjaga hati daripada mati..kerana hati yang mati SUKAR menerima kebaikan ajakan manusia mau pun dari Allah SWT.



Ada beberapa tanda yang menunjukkan bahawa hati seseorang itu rosak atau berpenyakit antaranya ialah :
  1. Nifaq.iaitu dakwaan beriman hanyalah suatu kepura-puraan semata-mata sedangkan disudut amalan, perjuangan dan cara hidup terus menerus ingkar terhadap ajaran Allah.
    1. Menentang perintah Allah dan ajaran Rasul. Satu lagi tanda hati berpenyakit ialah penentangan terhadap perintah Allah dan Rasul atau tidak rela dan tidak bersetuju dengan pelaksanaan perintah Allah . Bersikap anti terhadap seruan mengajak manusia supaya mentaati perintah Allah dan rasul serta mematuhi Undang-undang Allah. Kedegilan mereka ini dibayangkan oleh Al-Quran dalam Surah an-Nur ayat 48-50 :

“ dan apabila diajak mereka melaksanakan hukum Allah dan Rasul supaya hukum Allah itu mentadbir mereka ,tiba-tiba sebahagian dari mereka menolaknya. Tetapi jika ada sesuatu yang boleh menguntungkan mereka, mereka datang kepadanya (rasulullah) untuk mematuhi perintahnya. Apakah penolakan mereka terhadap perintah Allah dan Rasul disebabkan hati mereka berpenyakit atau kerana mereka ragu-ragu tentang kebenaran Allah dan Rasul atau kerana mereka takut Allah dan Rasulnya akan menzalimi mereka. Sebenarnya merekalah golongan yang zalim.

  1. Kecenderungan atau seronok untuk melakukan maksiat dan dosa. Hati yang berpenyakit sentiasa cenderung dan suka melakukan dosa dan maksiat .Dorongan hawa nafsu dan hasutan iblis syaitan begitu berpengaruh dihati sehingga ianya mencorakkan sikap dan budaya hidup mereka.
  2. Kengganan berjihad. Orang mukmin yang sejati sentiasa merasakan diri mereka terpanggil untuk berjihad menegakkan dan mempertahankan agama Islam yang hak dan menumpaskan kebatilan. Bagi mereka yang hatinya berpenyakit sentiasa berdolak dalik kerana mereka tidak bersedia dan tidak berani untuk menghadapi risikonya .Firman Allah SWT dalam Surah Muhammad ayat 20:

“ Apabila diturunkan surah yang mengandungi perintah dan disebutkan didalamnya kewajipan berjihad, Engkau lihat orang-orang yang hatinya berpenyakit akan memandang kamu dengan pandangan yang menggerunkan sepertimana gerunnya orang yang sedang menghadapi mati.”

  1. Hati tidak merasa bersalah apabila melakukan dosa dan maksiat.
  2. Tidak terasa mahu bertaubat walaupun banyaknya melakukan dosa.
  3. Benci kepada kebenaran dan cuba menghalang kemaraannya.
  4. Benci kepada orang-orang saleh atau orang yang melakukan kebaikan
  5. Suka bertengkar pada perkara yang tidak memberi manfaat kepada agama
  6. Menerima rasuah, makan riba dan perkara haram serta seronok melakukannya
  7. Benci kepada perkara makruf dan suka kepada perkara mungkar.

Kalau hati rosak rawatlah...next

No comments:

Post a Comment