Friday, October 30, 2009

MASJID CANTIK..SAMA-SAMA BERJEMAAH




Di antara tanda-tanda qiamat,umat Islam berbangga  dan bermegah-megah dengan masjid yang mereka bina. Masing-masing negara berbangga dan merasa megah dengan cantiknya bangunan masjid. Perhatian lebih kepada keindahan masjid sahaja, tidak kepada pengisian masjid dengan amalan solat berjemaah. Banyak masjid cantik, indah, besar, hiasan dalaman diimpot dari luar negara..tetapi yang hadir ke masjid adale dua kerat je.


Hari Jumaat ramai yang datang berjemaah solat Jumaat, duit kutipan Jumaat pun banyak, dengan bangganya AJK masjid mengumumkan duit kita sekian banyak...tapi tak buat program apa pun kat masjid..Yang ada hanya ceramah sempena Hari Kebesaran Islam sahaja..program lain seperti kuliah pengajian, forum,qiamullail dan lain-lain tidak dilaksanakan yang menyebabkan insan lain tidak tertarik untuk hadir ke masjid..


Kita semua harus sedar dan menggembleng tenaga untuk melaksanakan program pengimarahan masjid ini. Kepada AJK masjid sedarlah akan tanggungjawab kita untuk mengimarahkan masjid ini.

Ada pula AJK  yang lebih suka kalau tak ada pengajian..dan kalau dah ada pengajian pun, check balik ustaz atau guru yang mengajar tu orang mana..belah kita ke atau belah yang satu lagi..kalau belah kita ok..kalau belah satu lagi..singkirkan..apale jenis AJK macam ni..dia ingat tak kena berjawab ke dengan Allah SWT nanti..

Semua AJK  berpakat untuk meramaikan jemaah, buat program..jadual kuliah bulanan di tampal dimana-mana tempat tumpuan ramai, buat flyer dan masukkan dalam  peti surat dirumah-rumah dalam qariah kita..INsha ALLAH akan ada manfaat..

Masjid mereka tersergam indah
Bagai istana yang sangat indah
Jadi tumpuan touris berkelah
Tiada malu aurat terdedah

Ketika azan nyaring diseru
Dari menara bilal tersedu-sedu
Hanya sedikit datang bertumpu
Yang lebih ramainya diam terpaku


SAMA-SAMA LAH KITA KEMASJID BERJEMAAH

No comments:

Post a Comment