Wednesday, December 9, 2009

BELAJAR BERENANG?..NANTI LEMAS DALAM PELUH



Salam..Suasana pada hari Qiamat bersangatan panasnya. Semua manusia yang dibangkitkan dari kubur akan dihimpunkan di padang Mahsyar ALLAH SWT bagi menunggu hari perbicaraan dan akan diperhitungkan segala amalan semasa di dunia.


Keadaan manusia pada masa itu berbeza mengikut amalan masing-masing.Ada yang berpeluh sampai ketumitnya, ada yang berpeluh sapai ke lutut, ke pinggang bahkan ada yang sampai ke telinganya dan seolah-olah berenang ia di dalam lautan peluhnya itu.


Dalam hadis Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim : Dari Ibn Umar r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda :" Seluruh manusia akan berdiri dihadapan Tuhan Pencipta Alam ini (pada hari Qiamat nanti) sehinggakan ada salah seorang di antara mereka yang akan tenggelam didalam peluhnya sendiri sampai kepertengahan telinganya."

Mudah-mudahan hadis ini memberikan pengajaran kepada kita supaya sentiasa mempertingkatkan dan membanyakkan amalan kita semasa di dunia supaya kita tidak tersiksa seperti tenggelam didalam peluh sendiri.SAMA-SAMA BERINGAT

Monday, November 30, 2009

JANGAN RAMPAS HAK ORANG..



Salam...kadangkala kita melihat manusia yang hidup penuh dengan nikmat Allah SWT ini, tak pernah cukup-cukup..lalu melakukan perkara larangan Allah seperti mengambil atau merampas hak orang lain tanpa hak/kebenaran. Islam melarang kita dari mengambil hak milik orang lain tanpa kebenaran tuannya. Islam amat menghargai hak peribadi orang lain.


Rasulullah SAW pernah bersabda menegaskan hal ini agar kita menjauhi tabiat suka mengambil hak orang lain walaupun barang tersebut mempunyai nilai yang kecil...apatah lagi kalau yang bernilai besar atau mahal harganya..Perbuatan menggelapkan harta sesuatu kumpulan, jemaah, pertubuhan atau harta negara yang disitilahkan sebagai "korupsi" adalah juga suatu perbuatan yang terkutuk dan berdosa besar



Dalam sebuah hadis riwayat Imam Muslim - Dari Abi Umamah Iyas bin Tha'labah al-Harisi r.a, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda : 

" Barangsiapa yang mengambil hak milik seseorang dengan sumpahnya (mengambil secara paksa atau merampas) maka Allah SWT telah mewajibkan neraka baginya dan mengaharamkan syurga untuknya dimasukinya. Kemudian seorang lelaki bertanya: "Kalau hanya barang yang sedikit Ya Rasulullah?.Nabi SAW menjawab walaupun hanya sebatang kayu araak ( kayu yang digunakan untuk bersiwak/bersugi)

 

Oleh itu marilah kita SAMA-SAMA BERINGAT agar kita tidak mengambil hak orang lain tanpa izin walaupun harta itu pada pandangan kita sangat kecil..sedangkan disisi Allah sangan besar azabnya..bayangkan kalau mengambil kayu sugi pun sudah begitu azabnya..bagaimana kalau yang dirampas itu kayu balak..atau lain-lain yang lebih besar..

Wednesday, November 25, 2009

AZAB YANG RINGAN...



Salam..Apabila kita membaca Al-Quran dan Hadis yang menceritakan kepada kita tentang azab dan siksaan Allah SWT terhadap mereka yang kufur dan melakukan maksiat, amat berat siksaan yang akan diterima oleh mereka. Semua siksaan itu menggambarkan kepada kita akan kemurkaan Allah terhadap golongan kufur dan pelaku maksiat ini. Cuba kita lihat hadis ini yang menjelaskan tentang siksaan yang paling ringan bagi pelaku maksiat ketika di neraka.


Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim menjelaskan kepada kita akan siksaan tersebut.Daripada Nukman bin Bashir r.a. berkata : Aku mendengar Rasulullah SAW bersabada :  " Sesungguhnya seringan-ringan siksaan penghuni neraka pada hari qiamat ialah :


Seseorang yang akan diletakkan dibawah telapak kakinya dua buah bara api neraka sehingga mendidih otak dikepalanya (dari sebab panas kedua bara api tersebut). Dia tidak mengira bahawa ada orang yang lain yang lebih dahsyat siksaan daripadanya, pada hal dialah yang paling ringan siksaannya".

Cuba kita bayangkan kalau itulah siksaan yang paling ringan dan kita tak mampu menahannya..apatah lagi yang lebih berat..oleh itu jauhi maksiat..banyakkan amalan...SAMA-SAMA BERINGAT



Monday, November 23, 2009

SIAPA TEMAN SETIA ?



Sudah menjadi suatu kebiasaan hidup kita memerlukan teman dalam kita melakukan sesuatu perkara, sama  ada perkara tersebut mampu kita lakukan secara bersendirian atau pun berteman. Rasanya lebih senang dan mudah melaksanakan sesuatu perkara itu dengan berteman. Siapa teman kita yang setia. Teman setia adalah teman yang sentiasa bersedia bersama kita baik dalam apa jua keadaan sama ada ketika kita senang atau kita susah.

Dalam satu Hadith riwayat Imam Bukhari dan Muslim ada menerangkan dan menjelaskan siapa teman setia kita. Dari Anas bin Malik r.a, Rasulullah SAW telah bersabda : "Ada tiga macam (perkara ) yang menghantarkan jenazah ketika dibawa ke perkeburan, iaitu keluarganya, hartanya dan amalannya. Dua diantaranya akan kembali dan yang satu lagi akan tetap tinggal menemaninya. Keluarga dan hartanya akankembali sedangkan amalannya akan tetap setia menemaninya ".

Oleh itu beringatlah kita, jangan dihabiskan masa dengan mencari harta semata, peruntukkanlah waktu yang lebih untuk melaksanakan amal ibadat semasa hidup. Semoga mendapat kebahagiaan di akhirat kelak. SAMA-SAMA BERINGAT. 




Thursday, November 19, 2009

SOALAN SUDAH BOCOR ?



dalam satu hadis Riwayat Imam At-Turmudzi telah disebutkan bahawasanya apabila kita dibangkitkan di padang Mahsyar nanti, kita akan ditanya beberapa soalan. Dan Soalan-soalan itu sudah kita tahu, sudah bocor..terpulanglah kepada  manusia yang dikurniakan akal fikiran oleh Allah SWT untuk memikirkan jawapannya dan mempersiapkan jawapannya. Boleh hafal ke jawapan tu? No.no.no..jawapan itu hanya boleh dijawab berdasarkan amalan kita semasa kita hidup..jangan lupa..Marilah kita SAMA-SAMA BERAMAL.


Hadisnya : Daripada Abi Barzah bin Abid al-Aslami r.a berkata,  bersabda Rasulullah SAW;" tidak berganjak kaki seseorang hamba (dihadapan ALLAH SWT pada  hari Qiamat) sehingga selesai ditanya:

1-  Tentang umurnya untuk apa dihabiskan

2-  Tentang ilmunya  kemana digunakan (amal atau tidak)


3-  Tentang hartanya dari mana ia dapat dan kemana dihabiskannya

4-  Tentang tubuh badannya, ke jalan mana digunakan (kebaikan atau 
      maksiat)

Mudah-mudahan amalan yang kita lakukan semasa hidup ini akan memberi kemudahan kepada kita untuk menjawab soalan tersebut.

Wednesday, November 18, 2009

10 SURAH YANG MUJARAB DARI NABI MUHAMMAD S.A.W





1. SURAH AL-FATIHAH

Amalkan membaca Surah Al-Fatihah semasa hendak tidur diikuti dengan membaca Surah Al-Ikhlas 3 kali, Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas. Insya'Allah akan aman tenteram dan terjauh daripada gangguan syaitan. Dianjurkan juga membaca surah ini sebanyak 44 kali untuk mengubati sakit mata, perut, gigi dan lain-lainnya dengan izin Allah s.w.t. Untuk mencegah kemarahan Allah, bacalah surah ini sebanyak 17 kali sehari iaitu dengan mengerjakan solat 5 waktu.

2. SURAH YAASIN

Telah bersabda Rasulullah s.a.w., sesungguhnya bagi setiap sesuatu itu ada hati, dan hati Al-Qur'an ialah Surah Yaasin iaitu jantung Al-Qur'an. Sesiapa yang membaca Surah Yaasin, nescaya dituliskan oleh Allah pahala menyamai sepuluh kali membaca Al-Qur'an seluruhnya. (Hadis riwayat At-Tarmizi dari Anas r.a.) Rasulullah s.a.w. juga bersabda : Surah Yaasin dinamakan di dalam kitab Taurat dengan sebutan "At-Mu'ammah" (yang umum), yang mengumumkan pembacanya dengan kebaikan dunia dan akhirat, menanggung segala bala baik dari kesusahan di dunia mahu pun akhirat. Pembaca juga akan dilindungi dari setiap keburukan dan kejahatan serta segala hajat dan kemahuan akan Allah kabulkan. Jika dibaca dalam satu malam semata-mata mengharapkan keredaan Allah, nescaya Allah akan mengampunkan dosanya. (Hadis riwayat Malik, Ibnu-Sunni dan Ibnu Hibban). Surah Yaasin ni juga jika diamalkan, akan terselamatlah kita dari kehausan di hari KIAMAT.

3. SURAH AT-DHUHAN

Dibaca sekali pada malam Jumaat agar kita terselamat dari huru hara di Padang Mahsyar.

4. SURAH AL-WAQI'AH

Menurut beberapa hadis Rasulullah s.a.w., mereka yang mengamalkan membaca Surah Al-Waqi'ah pada tiap-tiap malam, insya'Allah tidak akan merasai kepapaan. Mereka yang membacanya sebagai wirid, insya'Allah akan beroleh kesenangan selama-lamanya. Mereka yang membacanya sebanyak 14 kali setiap lepas solat As ar, insya'Allah akan dikurniakan dengan rezeki yang banyak. Selepas solat Isyak, ambillah segelas air lalu bacalah Surah Al-Fatihah sekali, Ayatul Qursi sekali dan Surah Al-Waqi'ah ayat 35-38 sebanyak 7 kali. Tiup dalam air dan minum. Dalam hati, niat untuk menjaga kecantikan diri dan kebahagiaan rumahtangga kita. Makna Surah Al-Waqi'ah Ayat 35-38 ialah : "Sesungguhnya, Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa. Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh), yang tetap mencintai jodohnya serta yang sebaya dengan umurnya.

5. SURAH AL-KHAUTHAR

Sesiapa yang mengamalkan membaca surah ini sebanyak 1,000 kali, maka Allah s.w.t. akan menghasilkan hajatnya termasuk rezeki dan kenaikan pangkat. Sesiapa yang membaca 1,000 kali juga selepas solat Isyak hingga dia tertidur, insya'Allah dia dapat melihat Rasulullah s.a.w. dalam tidurnya.

6. SURAH AL-KHAAFIRUUN

Sesiapa yang membaca Surah Al-Khaafiruun, maka bandingannya seperti membaca seperempat Al-Qur'an, disamping terlepas dari syirik, terjauh dari godaan syaitan dan terlepas dari peristiwa yang mengejutkan (Riwayat At-Tarmizi). Sebelum tidur, bacalah surah ini agar kita mati dalam iman serta membersihkan kotoran dalam diri kita.

7. SURAH AL-MULK

Sebuah lagi Surah dari Al-Qur'an iaitu Surah Al-Mulk mempunyai fadilat dan faedah yang amat besar bagi sesiapa yang mengamalkan membacanya. Menurut beberapa hadis Rasulullah s.a.w., mereka yang mengamalkan membaca akan surah ini, akan mendapat syafaat dan keampunan dosa-dosanya. Mereka yang membacanya pada setiap malam, insya'Allah, akan terselamat dari azab kubur..

8. SURAH AL-IKHLAS

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda kepada isteri kesayangan baginda, Siti Aisyah, antara mafhumnya : "Wahai Aisyah isteri ku, sebelum kamu tidur, khatamlah dulu Al-Qur'an." Siti Aisyah lalu berkata, "Wahai suami ku, saya tidak mampu khatam Al-Qur'an sebanyak 30 juzuk itu." Apabila mendengar kata-kata Siti Aisyah tersebut, Rasulullah s.a.w. sambil tersenyum lalu menjawab, "Barangsiapa yang membaca 3 kali sebelum tidur, seolah-olah ia telah khatam Al-Qur'an keseluruhannya. " Dari Rasulullah s.a.w.. pernah bersabda kepada Saidina Ali r.a., "Sesiapa hendak pergi musafir, kemudian ketika dia hendak meninggalkan rumahnya, ia membaca surah Al-Ikhlas 11 kali, maka Allah memelihara rumahnya sampai ia kembali. Ibnu Said Al-Khanafi menerangkan : "Surah ini dinamakan Surah Al-Ikhlas, ertinya bersih atau lepas. Maka barang siapa yang membacanya dan mengamalkannya dengan hati yang ikhlas, maka ia akan dilepaskan kesusahan duniawi, dimudahkan di dalam gelombang sakratulmaut, dihindarkan dari kegelapan kubur dan kengerian hari kiamat."

9. SURAH AL-FALAQ

Siti Aisyah menerangkan : "Bahawa Rasulullah s.a.w. pada setiap malam apabila hendak tidur, Baginda membaca Surah Al-Ikhlas, Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas lalu ditiupkan pada kedua telapak tangan, kemudian disapukan keseluruh tubuh dan kepala. Barang siapa terkena penyakit kerana perbuatan syaitan atau manusia, hendaklah membaca Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas sebanyak 41 kali selama 3 hari, 5 hari atau 7 hari berturut-turut. Barang siapa yang takut akan godaan syaitan dan manusia, takut dalam kegelapan malam atau takut dengan kejahatan manusia, bacalah Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas sebanyak 100 kali.

10. SURAH AN-NAS

Surah An-Nas adalah surah yang terakhir (ke-114) dalam Al-Qur'an. Nama An-Nas diambil dari kata An-Nas yang berulang kali disebut dalam surah ini yang bermaksud manusia. Surah ini termasuk dalam golongan surah makkiyah. Isi surah ini adalah bagi menganjurkan manusia memohon perlindungan kepada Allah dari godaan syaitan baik yang berasal dari golongan manusia mahu pun jin. Surah An-Nas ini juga adalah penerang hati

Tuesday, November 17, 2009

MASA SEMAKIN PENDEK RASANYA




sALAM...Hari-hari yang berlalu, adakah anda merasa masa makin panjang atau semakin pendek rasanya..Sudah tentu jawapannya masa dirasakan sehari-demi sehari semakin pendek. Oleh itu apa tunggu lagi...banyakkanlah ibadat..


Hadis Riwayat Imam At-Turmudzi. : Daripada Anas bin Malik r.a berkata: "Rasulullah SAW bersabda; Tidak akan terjadi qiamat sehingga masa menjadi singkat, setahun dirasakan seperti sebulan, sebulan dirasakan seperti seminggu, seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu petikan api".


Masa berlalu begitu cepat dirasakan, belum sempat berbuat sesuatu, tiba-tiba masa sudah terlalu larut, sehingga banyak perkara yang belum diselesaikan.


Kita macam sibuk tetapi tak tahu apa yang disibukkan...semua sibuk kejar dunia semata...Kita diburu masa dan ia berlalu dengan tiada perkara yang dapat diselesaikan..Itulah namanya masa makin singkat


Singkatnya masa juga boleh diertikan dicabut keberkatan daripadanya. Dulu kita merasakan banyak benda boleh kita buat dalam sehari, la ni tak taulah..macam tak sempat je memanjang..Inilah petanda dunia dah nak Qiamat..


Waktu yang panjang terasa singkat
     Amal ibadat tak banyak dibuat
Bulan,hari dan saat berlalu cepat
     Tanda dunia nak hampir qiamat


Kenapa kita selalu lalai
     Waktu dibuang tidak dipakai
Masalah ummah berbagai-bagai
     semuanya ini perlu diselesai

Monday, November 16, 2009

NAK SOLAT BERJEMAAH TAPI IMAM TAK ADA...



Apa perasaan anda bila nak solat berjemaah..dah elok-elok ambik wudu', pakai baju elok-elok, alih-alih bila sampai ke masjid imam tiada nak mengepalai solat jemaah..Pernahkah anda mengalami suasana ini ?



Inilah yang pernah disebutkan oleh Hadis nabi Riwayat dari Imam Ibnu Majah : " Daripada Salamah binti al-Hurr r.a. berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda ; "Akan datang suatu zaman, orang ramai berdiri tegak beberapa masa, mereka tidak dapat memulakan solat berjemaah kerana tidak mendapatkan orang yang boleh menjadi Imam".


Apa tinadakan yang mesti dilakukan oleh AJK masjid..untuk melatih imam-imam pelapis yang akan menggantikan tempat Imam-imam ini.?. Apa tindakan Jabatan Agama Islam negeri untuk mewujudkan lebih ramai imam-imam pelapis ini ? Apa pula tindakan kita dalam menangani hal ini...walaupun kini masih belum banyak berlaku hal ini..tetapi sudah ada berlaku..makmum menunggu imam tak sampai-sampai..last-last ntah sape-sape yang jadi imam..Apa puncanya semua ini berlaku..antaranya ialah kerana pusat-pusat pengajian agama sudah tidak lagi menjadi tumpuan untuk belajar..semua nak ke luar negeri..


Lama menanti berdiri tegak
    mereka saling tolak menolak
tak kunjung tiba orang yang warak
    nak jadi imam pada khalayak

 

Thursday, November 12, 2009

PERGI HAJI KERANA ALLAH ?




Apabila masuk sahaja bulan Zulkaedah, Ramai umat Islam mula menumpukan perhatian kepada satu lagi ibadat besar dalam Islam iaitu menunaikan Haji ke Makkah.Yang berkesempatan menunaikan haji hendaknya dengan niat kerana Allah bukan kerana yang lain..jika sekiranya dengan niat yang lain akan menggagalkan kita untuk memperolehi haji yang mabrur.


Berdasarkan hadis riwayat Ibnu al-Jauzi :" Daripada Anas bin Malik berkata Rasulullah telah bersabda : Akan Datang ke atas manusia satu zaman di mana ketika itu orang kaya mengerjakan haji untuk makan angin, orang yang berpendapatan sederhana untuk berniaga, para ulama kerana riyak dan sum'ah, manakala orang fakir pula mengerjakan haji sambil meminta-minta." 


Perhatikanlah sabda nabi ini..mungkin hari ini sudah pun jelas berlaku..SAMA-SAMA betulkan niat untuk ke Makkah.

Wednesday, November 11, 2009

ADAB BERZIARAH




1-  Lakukan ziarah ikhlas kerana ALLah untuk menjalinkan silaturrahim


2-  Ucaplah salam sebelum memasuki rumah. Jika setelah memberi 3 kali salam tetapi tiada jawapan maka 
      hendaklah kita beredar.


3-  Jika menziarahi rumah seseorang, masuklah hanya setelah diberi keizinan.


4-  Sekira menziarahi seseorang dahulukan dengan berjabat tangan.


5-  Perkenalkan teman kita kepada tuan rumah jika kita membawa teman.


6-  masuk dengan mendahului kaki kanan.


7-  Tundukkan pandangan jika kita berada dirumah orang


8-  Jangan melakukan perkara yang tidak disenangi oleh tuan rumah seperti mengintai-ngintai, menyelongkar 
      atau sebagainya.


9-  Jauhi melakukan perkara haram seperti berjabat tangan dengan bukan muhram, mengumpat dan 
     sebagainya.


10- Berbuallah dengan tuan rumah tentang topik-topik yang sesuai tanpa menyentuh isu yang tidak 
      disenanginya.


11- Jangan duduk terlalu lama sehingga menyusahkan tuan rumah. Tempoh bertamu dalam Islam ialah 3 hari.

Monday, November 9, 2009

ASAL DAPAT ...TAK PEDULI DARI MANA



Dunia akhir zaman penuh pancaroba..manusia terpengaruh kuat dengan kehidupan keduniaan..sehinggakan dunialah segala-galanya..untuk mendapat habuan dan kesenangan dunia manusia tidak mengira dari apa jalan pun mendapatkannya...yang penting dapat..


Hadis Nabi SAW riwayat an-Nasa'i.. " Akan datang suatu zaman seseorang tidak memperdulikan dari mana ia mendapatkan hartanya, apakah dari sumber yang halal atau haram ".


Di zaman ketandusan rohani ini, zaman materialisme, segala sesuatu adalah bernilai dengan nilai harta. manusia acakar mencakar untuk memperolehi harta, tidak menghiraukan sumber halal haram, yang penting dapat dikumpulkan sebanyaknya menurut kehendak nafsu.


Ramai orang tidak mengira
    Dari mana beroleh harta
Halal dan haram tiada beza
    Asalkan cepat menjadi kaya


Memang nafsu susah diatur
    Cinta dunia susah dilebur
Jangan dibiar hatimu kotor
    Nanti diseksa di alam kubur

Friday, October 30, 2009

MASJID CANTIK..SAMA-SAMA BERJEMAAH




Di antara tanda-tanda qiamat,umat Islam berbangga  dan bermegah-megah dengan masjid yang mereka bina. Masing-masing negara berbangga dan merasa megah dengan cantiknya bangunan masjid. Perhatian lebih kepada keindahan masjid sahaja, tidak kepada pengisian masjid dengan amalan solat berjemaah. Banyak masjid cantik, indah, besar, hiasan dalaman diimpot dari luar negara..tetapi yang hadir ke masjid adale dua kerat je.


Hari Jumaat ramai yang datang berjemaah solat Jumaat, duit kutipan Jumaat pun banyak, dengan bangganya AJK masjid mengumumkan duit kita sekian banyak...tapi tak buat program apa pun kat masjid..Yang ada hanya ceramah sempena Hari Kebesaran Islam sahaja..program lain seperti kuliah pengajian, forum,qiamullail dan lain-lain tidak dilaksanakan yang menyebabkan insan lain tidak tertarik untuk hadir ke masjid..


Kita semua harus sedar dan menggembleng tenaga untuk melaksanakan program pengimarahan masjid ini. Kepada AJK masjid sedarlah akan tanggungjawab kita untuk mengimarahkan masjid ini.

Ada pula AJK  yang lebih suka kalau tak ada pengajian..dan kalau dah ada pengajian pun, check balik ustaz atau guru yang mengajar tu orang mana..belah kita ke atau belah yang satu lagi..kalau belah kita ok..kalau belah satu lagi..singkirkan..apale jenis AJK macam ni..dia ingat tak kena berjawab ke dengan Allah SWT nanti..

Semua AJK  berpakat untuk meramaikan jemaah, buat program..jadual kuliah bulanan di tampal dimana-mana tempat tumpuan ramai, buat flyer dan masukkan dalam  peti surat dirumah-rumah dalam qariah kita..INsha ALLAH akan ada manfaat..

Masjid mereka tersergam indah
Bagai istana yang sangat indah
Jadi tumpuan touris berkelah
Tiada malu aurat terdedah

Ketika azan nyaring diseru
Dari menara bilal tersedu-sedu
Hanya sedikit datang bertumpu
Yang lebih ramainya diam terpaku


SAMA-SAMA LAH KITA KEMASJID BERJEMAAH

Thursday, October 29, 2009

PENYAKIT UMAT TERDAHULU


Allah SWT  mengazab umat-umat terdahulu atas kederhakaan mereka kepad Perintah Allah SWT. Umat-umat terdahulu diazab oleh Allah SWT kerana mereka mempunyai penyakit. Nabi Muhammad SAW mengingatkan kita agar kita berwaspada daripada terpengaruh atau terjangkit penyakit mereka ini yang mana akan menyebabkan Allah SWT murka kepada kita..Kemurkaan Allah SWT kepada kita menyebabkan kita dibenci Allah dan diazab olehNya dan tidak mendapat rahmat darinya..


Antara penyakit umat-umat terdahulu yang disebutkan oleh Hadis Nabi :


1- Terlalu banyak seronok


2- Terlalu bermewah-mewah


3- Tipu menipu dalam merebut harta dunia


4- Saling memarahi antara satu sama lain


5- Menghimpun harta dunia sebanyak-banyaknya tanpa mengirakan halal haram


6- Hasut menghasut sehingga zalim menzalimi


Sama-sama lah kita beringat dan berdoa agar dijauhkan Allah kita dari penyakit-penyakit tersebut.

Friday, October 23, 2009

BAJET 2010...ADA HARAPAN BESAR..

















Semua sedia maklum 23 Oktober 2009..bajet 2010 akan dibentangkan oleh YAB Perdana Menteri Malaysia Dato'Seri Najib..moga-moga ada sinar dan harapan baru untuk rakyat Malaysia. Semua tertunggu-tunggu apa specialnya bajet kali ini..Kalau tak silap ini adalah bajet kali pertama setelah Dato'Seri Najib menjadi PM.


Rakyat amat berharap agar bajet kali ini bisa menyenangkan hidup rakyat marhaen terutama golongan yang berpendapatan rendah..Bagi yang berniaga mungkin mengharapkan Cukai diturunkan..agar perniagaan dapat diteruskan dengan jayanya dan untung boleh dikaut dengan baik.Dalam rancngan Pra Bajet Diluar Lingkungandi tv1  hari tu, Panelis ada menyebutkan tentang defisit ekonomi tahun 2009 negara kita makin menguncup..perlu diberi perhatian hal ini agar pada tahun 2010 defisit dapat diperbaiki dan tidak terus menguncup yang kesannya nanti sudah tentu menimpa kepala rakyat.



Kakitangan awam pula sudah tentu mengharapkan akan ada bonus..sebagaimana diajukan permohonan oleh CUEPACS bonus dua bulan..dapat sebulan pun Alhamdulillah.



Semoga pihak kerajaan mempertimbangkan hasrat rakyat untuk beroleh kebaikan dari bajet yang akan dibentangkan..bersesuaian dengan slogan Rakyat didahulukan..Saranan bijak pandai cendekiawan,ilmuan dan agamawan amat perlu dalam kita memantapkan tahap ekonomi kita..sesuai dengan tuntutan agama yang menghendaki kita berekonomi dengan mengikut syariat Islam dan menjauhkan dari menjalankan ekonomi terlarang oleh Syariat.Barulah rezeki yang diperolehi penuh barakah.




SAMA-SAMA KITA BERDOA kepada Allah SWT ekonomi kita sentiasa berada dalam keadaan baik dan akan memberikan kebaikan juga kepada rakyat marhaen.

Thursday, October 22, 2009

'DAJJAL-RASUL MELAYU' DIHUKUM
















Semalam Mahkamah Tinggi Syariah Selangor telah menjatuhkan hukuman kepada Dajjal 'Rasul Melayu' (Abdul Kahar Ahmad) penjara 10 tahun, enam sebatan dan denda RM16,500. Hukuman ini tidak seberat mana, jika dibandingkan dengan dosa yang telah dilakukan..Kalau mengikut Hukum Islam sudah tentu tipis harapan hidup bagi 'Rasul' ini kalau tidak mahu bertaubat. Berdasarkan hadis nabi pernah disebutkan bahawa mereka yang mangaku Rasul ini termasuk dalam golongan Dajjal sebelum datangnya Dajjal pada hari kiamat nanti.

APABILA SEJADAH PUN SOLAT...KITA ?







Salam..semenjak dua menjak ni kita dengar dan dah lihat pun di tv, sejadah pun menunaikan solat..dulu sejadah solat sendiri-sendiri..la ni dah solat berjemaah pun..


Apa agaknya iktibar yang boleh kita ambil daripada peristiwa ini..Sepatutnya sebagai orang Islam yang mengaku beriman kita harus sedar dan insaf dengan perkara ini..sedar dan insaf bahawa Allah SWT Maha Berkuasa dan jika Allah SWT menghendaki sesuatu Allah boleh melakukannya.

Wednesday, October 21, 2009

Tuesday, October 20, 2009

KELEBIHAN AL FATIHAH

Hadis Abu Said Al-Khudriy r.a:


Sesungguhnya beberapa orang dari kalangan sahabat Rasulullah s.a.w sedang berada dalam perjalanan. Mereka pergi ke salah sebuah kampung Arab dan mereka berharap agar boleh menjadi tetamu kepada penduduk kampung tersebut. Namun ternyata penduduk kampung itu tidak mahu menerima mereka. Tetapi ada yang bertanya: Apakah ada di antara kamu yang boleh menjampi? Kerana ketua atau penghulu kampung kami terkena sengat. Salah seorang dari para sahabat menjawab: Ya, ada. Lalu beliau menemui ketua kampung tersebut dan menjampinya dengan surah Al-Fatihah. Kemudian ketua kampung tersebut sembuh, maka sahabat tersebut diberi beberapa ekor kambing. Beliau tidak mahu menerimanya dan mengajukan syarat: Aku akan menyampaikannya kepada Nabi s.a.w, beliau pun pulang menemui Nabi s.a.w dan menyatakan pengalaman tersebut. Beliau berkata: Ya Rasulullah! Demi Allah, aku hanya menjampi dengan surah Al-Fatihah. Mendengar kata-kata itu, Rasulullah s.a.w tersenyum dan bersabda: Tahukah engkau, bahawa Al-Fatihah itu memang merupakan jampi. Kemudian baginda bersabda lagi: Ambillah pemberian daripada mereka dan pastikan aku mendapatkan bahagian bersama kamu.

HADIS : RIWAYAT MUSLIM

KITAB : SALAM

BAB : Harus Mengambil Bayaran Di Atas Jampi Yang Menggunakan Ayat ayat Al Quran

Dan Zikir Zikir

Friday, October 16, 2009

SAMA-SAMA INGAT TANGGUNGJAWAB


Kita semua telah ditaklifkan atau dipertanggungjawabkan oleh Allah dalam kehidupan kita. Ada beberapa jenis kebertanggungjawaban yang ditaklifkan atas kita. Antaranya:

1- Tanggungjawab kepada Allah :
- Sebagai khalifah untuk menegakkan agama Allah dimukabumi
- menyampaikan dakwah ke arah kebaikan..bukan mengajak ke maksiat
- memelihara dan memakmurkan alam
- melaksanakan ibadat
- menjaga dan memperdulikan amanah Allah terhadap kita

2- Tanggungjawab Kepada diri sendiri:
- memelihara diri dari maksiat- jangan mencampakkan diri dalam kemusnahan
- Jangan melakukan dosa dengan berfikir sebelum buat sesuatu
- Bermuhasabah diri
- Banyakkan ibadat fardu dan sunat

3- Tanggungjawab kepada keluarga :
- Jaga keluarga dari maksiat
- memberi nafkah yang halal
- memberi didikan agama melebihi yang lain
- mengamalkan agama dalam keluarga (jil al-quran)

4- Tanggungjawab dalam masyarakat :
- Amr makruf nahi mungkar
- tunjukkan contoh terbaik
- kasih mengasihi tidak benci membenci
- bertolong-tolongan atas kebaikan

-

Tuesday, October 13, 2009

SAMA-SAMA KHUSYUK DALAM SOLAT..


lima perkara untuk dapat khusyuk dalam solat

1. AT-TAFAHHUM-memahamkan semua bacaan dalam solat dan menghayati maknanya.

2. AT-TAKZIM - merasakan kebesaran Allah seolah-olah anda berada dihadapan Nya

3. AL-HAYBAH - menghadirkan rasa gerun terhadap kekuasaan Allah dengan demikian rasa
hebat terhadap Allah dapat dihasilkan

4. AR-RAJA'- mengharapkan rahmat Allah dengan sepenuh harapan bahawa ibadat kita
diterima

5.AL-HAYA'- berasa malu kepada Allah kerana kecuaian dalam mengotakan janji kita
terhadap Nya dan kekurangan kita dalam melakukan ibadat terhadapnya

Sama-samalah kita berusaha untuk mendapatkan khusyuk dalam solat kerana dibimbangi solat yang tidak khusyuk menyebabkan kita tak dapat pahala..

Friday, October 9, 2009

SAMA-SAMA MERAWAT HATI YANG SAKIT..



SALAM...Hati yang sakit perlukan rawatan..tak yah pegi spital cari ubat..ubat hati ini ada caranya..macam mana..macam inile..:

Di antara kaedah yang disebutkan oleh para ulama untuk merawat hati ini ialah :
1. Mentarbiah hati supaya mencintai Allah dengan sedala-dalamnya
2. Membaca serta menyelidiki makna dan maksud ayat Al-Quran
3. Mendekatkan diri kepada Allah dengan membanyakkan amalan sunat
4. Khusyuk dalam solat
5. Membanyakkan zikir dan memohon keampunan kepada Allah
6. Melakukan ibadat ikhlas kerana Allah dan mengharapkan keredhaannya
7. Sentiasa bermuhasabah diri
8. Memastikan sumber makanan dan minuman dan pakaian dari sumber yang halal.
9. Suka membantu anak yatim, fakir miskin dan mereka yang menderita kesusahan.
10. Menundukkan penglihatan dari melihat perkara yang haram.
11. Sentiasa bersyukur atas nikmat yang dikurniakan dan bersabar di atas segala ujian Allah.
12. Suka bersahabat dengan orang-orang yang salih, orang yang berilmu yang boleh dijadikan teladan

Marilah kita bersama-sama berusaha untuk menjaga hati kita agar ianya tidak tercemar dengan anasir-anasir yang boleh merosakkan hati kita, kerana jika hati sudah rosak , akan memberi kesan terhadap pengamalan dalam kehidupan yang pastinya akan membawa kerosakan kepada dirinya sendiri , masyarakat, agama dan Negara.

Wednesday, October 7, 2009

Tuesday, October 6, 2009

SAMA-SAMA MENJAGA HATI DARI MATI




Hati..seketul daging yang kalau baik, baiklah seluruh jasadnya...jika rosak, rosaklah seluruhnya..Marilah sama-sama kite merawat hati, menjaga hati daripada mati..kerana hati yang mati SUKAR menerima kebaikan ajakan manusia mau pun dari Allah SWT.



Ada beberapa tanda yang menunjukkan bahawa hati seseorang itu rosak atau berpenyakit antaranya ialah :
  1. Nifaq.iaitu dakwaan beriman hanyalah suatu kepura-puraan semata-mata sedangkan disudut amalan, perjuangan dan cara hidup terus menerus ingkar terhadap ajaran Allah.
    1. Menentang perintah Allah dan ajaran Rasul. Satu lagi tanda hati berpenyakit ialah penentangan terhadap perintah Allah dan Rasul atau tidak rela dan tidak bersetuju dengan pelaksanaan perintah Allah . Bersikap anti terhadap seruan mengajak manusia supaya mentaati perintah Allah dan rasul serta mematuhi Undang-undang Allah. Kedegilan mereka ini dibayangkan oleh Al-Quran dalam Surah an-Nur ayat 48-50 :

“ dan apabila diajak mereka melaksanakan hukum Allah dan Rasul supaya hukum Allah itu mentadbir mereka ,tiba-tiba sebahagian dari mereka menolaknya. Tetapi jika ada sesuatu yang boleh menguntungkan mereka, mereka datang kepadanya (rasulullah) untuk mematuhi perintahnya. Apakah penolakan mereka terhadap perintah Allah dan Rasul disebabkan hati mereka berpenyakit atau kerana mereka ragu-ragu tentang kebenaran Allah dan Rasul atau kerana mereka takut Allah dan Rasulnya akan menzalimi mereka. Sebenarnya merekalah golongan yang zalim.

  1. Kecenderungan atau seronok untuk melakukan maksiat dan dosa. Hati yang berpenyakit sentiasa cenderung dan suka melakukan dosa dan maksiat .Dorongan hawa nafsu dan hasutan iblis syaitan begitu berpengaruh dihati sehingga ianya mencorakkan sikap dan budaya hidup mereka.
  2. Kengganan berjihad. Orang mukmin yang sejati sentiasa merasakan diri mereka terpanggil untuk berjihad menegakkan dan mempertahankan agama Islam yang hak dan menumpaskan kebatilan. Bagi mereka yang hatinya berpenyakit sentiasa berdolak dalik kerana mereka tidak bersedia dan tidak berani untuk menghadapi risikonya .Firman Allah SWT dalam Surah Muhammad ayat 20:

“ Apabila diturunkan surah yang mengandungi perintah dan disebutkan didalamnya kewajipan berjihad, Engkau lihat orang-orang yang hatinya berpenyakit akan memandang kamu dengan pandangan yang menggerunkan sepertimana gerunnya orang yang sedang menghadapi mati.”

  1. Hati tidak merasa bersalah apabila melakukan dosa dan maksiat.
  2. Tidak terasa mahu bertaubat walaupun banyaknya melakukan dosa.
  3. Benci kepada kebenaran dan cuba menghalang kemaraannya.
  4. Benci kepada orang-orang saleh atau orang yang melakukan kebaikan
  5. Suka bertengkar pada perkara yang tidak memberi manfaat kepada agama
  6. Menerima rasuah, makan riba dan perkara haram serta seronok melakukannya
  7. Benci kepada perkara makruf dan suka kepada perkara mungkar.

Kalau hati rosak rawatlah...next

Monday, October 5, 2009

SAMA-SAMA MEMOHON HIDAYAH DARI ALLAH JANGAN MENOLAK HIDAYAH..





Sepatutnya sebagai orang Islam yang beriman, kita seharusnya selalu berdoa ke hadrat Allah untuk memohon hidayah dari Nya dan mengekalkan hidayah yang telah diperolehi...dan bukannya mintak dijauhkan dari hidayah ataupun menolak hidayah. Tetapi ada juga ghopenya manusia yang beria-ia bebenor menolak hidayah dan langsung tak ada usaha untuk mencapai dan menggapainya. Apa pasai tu deme tak nak hidayah tu...deme bukan tak nak hidayah..tapi ghopenya deme tak tahu amalan yang deme buat itu ghupe-ghupenya adalah perbuatan yang boleh dianggap menolak Hidayah Allah SWT..


Menurut Muhammad al-Mu'afa terdapat beberapa perbuatan yang kita kena tahu bahawa ianya sebenonya perbuatan yang dianggap menolak hidayah..

1. Berpaling daripada hukum Allah
2. Mengelak daripada melakukan ketaatan kepada Allah
3. Mengelakkan dari membelanjakan wang dan harta ke jalan Allah
4. Berpaling daripada tanda-tanda Kekuasaan Nya dan keesaanNya
5. Tidak suka berzikir menyebut nama Allah
6. Lalai daripada mengingati Allah dan hari akhirat...kemarukkan dunia je..
7. Tidak membaca al-Quran, tidak merenungi isi kandungannya jauh sekali beramal dengannya
8. Tidak bersyukur dengan nikmat dan kurniaan Allah
9. Terlalu mengikut hawa nafsu.
10. Mudah tergoda dan terpesona dengan hasutan syaitan
11. memekakkan telinga dan membutakan mata dari peringatan Allah

Muh le kome kita sama-sama memahami perbuatan ini dan jangan kita mengulanginya lagi andai kita pernah terlalai,...jangan terlalai lagi..usaha dengan keras dan kuat untuk mendapat hidayah Allah yang akan menjadi petunjuk buat hidup kita di dunia..

Wednesday, September 30, 2009

SAMA-SAMA BERSEDEKAH KITE..WEH





Kalau bulan Ramadhan yang lalu..kite tak kedekut nak bersedekah..sedekah sana sedekah sini..more sana more sini, sponsor sana sponsor sini, almaklumle nak dapat kelebihan Ramadhan... tapi...selepas Ramadhan sudah lupa bersedekah...anak yatim tidak lagi makan dihotel-hotel, dapat duit raya, baju baru, beg sekolah baru..teruskan amalan bersedekah yang pemurah dalam bulan Ramadhan yang lalu dalam bulan-bulan lain.

" Saidina Ali menyebutkan..ada seorang lelaki datang kepada Nabi S.A.W. dan berkata; ajarkanlah kepadaku suatu amalan yang membuatkan Allah SWT. dan makhluk mencintaiku, Allah SWT menambahkan hartaku, menyihatkan tubuh badanku, memanjangkan umurku dan membangkitkan aku di padang Mahsyar bersamamu..Nabi Muhammad SAW. menjawab: Kamu memohon enam perkara jadi kamu perlu melakukan enam perkara juga;

1. Apabila kamu mahu Allah mencintaimu takutlah kepadaNya dan bertakwalah
2. Apabila kamu mahu makhluk mencintaimu, berbuat baiklah kepada mereka dan jangan
mengharap sesuatu dari apa yang mereka miliki
3. Apabila kamu mahu memiliki banyak harta, zakatkanlah harta bendamu
4. Apabila kamu mahu menjadi sihat banyakkan SEDEKAH mu
5. Apabila kamu mahu panjang umur, jalinkanlah silaturrahim
6. Apabila kamu mahu bersamaku di Mahsyar panjangkanlah sujudmu pada Allah yang Maha
Esa dan Maha Perkasa.

SALAM IDULFITRI





Kehangatan Idul Fitri masih dirasai oleh kita semua dan seluruh umat Islam kerana ia merupakan anugerah Allah s.w.t. kepada hamba-Nya yang dapat menunaikan ibadat puasa di bulan Ramadhan yang baru lalu dengan penuh keimanan dan keikhlasan. Malahan galakan berpuasa sunat 6 hari di bulan Syawal ketika umat Islam masih bergembira menyambut hari raya bagaikan suatu isyarat bahawa pemergian Ramadhan bukanlah bererti terhentinya proses dalam mendidik diri serta mengawal nafsu agar terus mengerjakan amal ibadah seperti berpuasa sunat, membaca al-Quran, bersedekah, menghadiri solat berjamaah di masjid / surau dan sebagainya. Oleh itu, amat malang dan rugi bagi kita yang telah berjaya mendidik nafsu sepanjang tarbiah Ramadhan sekiranya kita kembali semula menjadi hamba kepada kehendak dan dorongan nafsu tersebut.

Kerana itu, jadikanlah diri kita sebagai hamba Allah yang sentiasa menghidupkan suasana Syawal dengan perkara yang dikira ibadat di sisi Allah s.w.t dan bukannya dengan mencemari kesucian Syawal melalui amalan yang bercanggah dengan syarak. Bersesuaian hari raya sebagai hari kemenangan dalam mengekang nafsu sepanjang Ramadhan, maka janganlah kita kotorkan kembali diri kita dengan melakukan maksiat sehingga kita kembali menjadi kalah kepada hasutan nafsu dan syaitan. Kemenangan yang mesti dicapai ialah kejayaan dalam melahirkan diri kita sebagai hamba Allah yang bertaqwa, bukannya sebagai manusia yang durhaka terhadap Allah s.w.t. Oleh itu, kita mesti teruskan segala proses tarbiah yang dilalui dan diterima sepanjang Ramadhan yang lalu pada bulan-bulan seterusnya. Begitu juga dalam kegembiraan dan kemeriahan menyambut hari raya janganlah kita lupa untuk merebut tawaran Allah s.w.t untuk sama-sama menunaikan ibadat puasa sunat 6 hari di bulan Syawal. Sebagaimana yang dinyatakan oleh Baginda Rasulullah s.a.w. dimana kelebihannya seperti orang berpuasa sepanjang tahun dalam sabdanya yang berbunyi :

عَنْ اَبِىْ هُرَيْرَةَ رَضِىَ اللهُ عَنْهَ، عَنِ النَبِىِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ : مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ اَتْبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ كَانَتْ كَصِيَامِ الدَّهْرِ كُلِّهِ.

Maksudnya : “Daripada Abi Hurairah r.a., Dari Nabi s.a.w. katanya : Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan, kemudian di ikuti dengan puasa enam hari pada bulan Syawal, maka ia seperti berpuasa sepanjang tahun ".

Wednesday, September 16, 2009

SAYU HATI DI AKHIR RAMADHAN








...tinggal beberapa hari saja lagi kita akan meninggalkan Bulan kemuliaan, bulan keberkatan, bulan maghfirah Ramadhan ini. Satu persoalan yang perlu sangat-sangat diambil berat oleh kita umat Islam...Adakah kita merasa gembira yang tidak terkira dengan berakhirnya Ramadhan..Yahooo...ATAU kita merasa sedih dan sayu dengan berlalunya Ramadhan ini..kerana kita tidak akan mendapat lagi kelebihan-kelebihan seperti bulan ini sehinggalah kita bertemu lagi dengan Ramadhan yang akan datang.

Mudah-mudahan kita akan menjadi ummah yang merasa sayu dan sedih dengan perginya
Ramadhan ini. Sabda Nabi S.A.W: Maksudnya: "Jika sekiranya kamu tahu akan kelebihan Bulan Ramadhan nescaya kamu mahu kalau boleh setahun penuh itu Ramadhan".






Marilah kita bersama-sama meneruskan amalan yang telah kita lakukan pada Bulan Ramadhan yang lalu yang mana Bulan Ramadhan menjadi pusat latihan untuk terus beramal pada bulan-bulan yang lain...jangan hanya dibulan Ramdhan bukan main lagi pulunnya..lepas Ramadhan habuk pun tak mandang..


- Puasa wajib Ramadhan diteruskan dengan puasa sunat di bulan lain
- Bertadarus Al-Quran dan khatam diteruskan dengan membaca , mencari makna Al-Quran dan
memahami serta mengamalkan
- Bersedekah untuk more boleh diteruskan dengan bersedekah dan berderma
- Solat Tarawih boleh diteruskan dengan solat-solat Sunat yang lain seperti Qabliah, Bak'diah,
hajat dan sebagainya
- Qiyamullail boleh diteruskan dengan melaksanakannya (kalau Bulan Ramadhan setiap malam)
bulan lain boleh seminggu dua kali atau sekali...Insha Allah
- Mendengar tazkirah Ramadhan boleh diteruskan dengan hadir majlis ilmu atau kuliah
- Solat tarawih berjamaah di masjid boleh diteruskan hadir ke masjid untuk solat fardu
berjemaah
- Kebiasaan Makan sahur yang memungkinkan kita solat subuh berjemaah boleh diteruskan
untuk bangun awal bagi menunaikan solat subuh berjemaah

Beringatlah kita, jangan jadikan Ramadhan yang mulia ini bulan adat semata-mata...sebaliknya memahami bahawa bulan Ramadhan adalah bulan ibadat yang akan menghasilkan insan yang benar-benar bertaqwa yang Insha Allah nya akan mendapat kebaikan dunia akhirat..

Thursday, September 10, 2009

10 MALAM TERAKHIR..Sudah Bersedia Mencari Lailatul Qadar














Alhamdulillah, Syukur ke hadrat Allah yang telah memberi peluang kepada kita untuk terus bersama di dalam Bulan Ramadhan yang berbaki 10 hari lagi...Syukur jua ke hadrat Allah yang terus memberikan kita kekuatan untuk melaksanakan amal ibadat dalam bulan mulia ini. T
inggal 10 hari lagi...sudah bersediakah kita untuk mendapatkan malam lailatul qadar yang lebih baik dari seribu bulan itu.












Menurut Hamka, Lailatul Qadar memberi dua maksud, pertama; kemuliaan kerana setengah dari erti qadr itu ialah kemuliaan; kedua bermaksud penentuan kerana pada waktu itulah mulai ditentukan langkah yang akan ditempuhi oleh Rasulullah s.a.w didalam memberi pertunjuk kepada umat manusia. Kalau dipakai erti kemuliaan, maka mulai pada malam itulah kemuliaan tertinggi dianugerahkan kepada nabi Muhammad s.a.w kerana itulah permulaan Malaikat Jibril menyatakan dirinya dihadapan baginda didalam gua Hira. Pada malam itu perikemanusiaan diberi kemuliaan dikeluarkan dari zulumat/kegelapan kepada nur/cahaya petunjuk Allah.







Berikut adalah Hadis-hadis Sahih riwayat Imam Al-Bukhari mengenai Malam Lailatul Qadar.

Dari Abu Hurairah ra dari Rasulullah saw bermaksud, “Sesiapa yang berpuasa Ramadan dengan penuh iman dan mengharap ganjaran Allah, diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu. Sesiapa yang mendirikan solat malam Lailatul Qadar dengan penuh iman dan mengharap ganjaran Allah, diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu”.







Beberapa orang Sahabat diperlihatkan malam lailatul Qadar didalam mimpi pada Tujuh Malam Terakhir. Lalu Rasulullah saw bersabda bermaksud, “Aku lihat mimpi kamu kena pada Tujuh Malam Terakhir, maka sesiapa yang mencarinya, carilah pada Tujuh Malam Terakhir”.

Sabda Rasulullah saw bermaksud, “Aku diperlihatkan Malam Lailatul Qadar kemudian aku lupa – atau dilupakan – maka carilah ia pada malam ganjil dari Sepuluh Malam Terakhir. Sesungguhnya aku melihat aku sujud di dalam air dan tanah. Sesiapa yang telah beriktikaf bersama aku (di pertengahan Ramadan) maka datanglah semula (untuk beriktikaf di Akhir Ramadan)”. Para Sahabat ra berkata, “Lalu kami kembali (beriktikaf) dan kami melihat Qaza’ah di langit, datang awan dan turun hujan hingga basah bumbung Masjid yang diperbuat dari pelepah kurma. Solat pun didirikan dan aku melihat Rasulullah saw sujud di dalam air dan tanah, hingga aku lihat kesan tanah di dahinya”.

Dari Aisyah ra berkata Rasulullah saw bersabda bermaksud, “Carilah malam Lailatul Qadar pada malam ganjil dari Sepuluh Malam Terakhir di bulan Ramadan”.

Dari Aisyah ra berkata Rasulullah saw bersabda bermaksud, “Carilah malam Lailatul Qadar pada Sepuluh Malam Terakhir di bulan Ramadan”… dari Ibnu Abbas ra berkata bermaksud, “Carilah malam Lailatul Qadar pada Malam Ke 24″.

Dari Aisyah ra berkata, “Adalah Rasulullah saw apabila masuk Sepuluh Malam Terakhir, Baginda saw mengikat ketat pakaiannya, menghidupkan malamnya (dengan ibadah) dan membangunkan isteri-isteri dan ahli keluarganya”.









Mengenai Iktikaf pula, saya perturunkan Hadis-hadis Sahih riwayat Al-Bukhari mengenainya di bawah ini :

Dari Abdullah bin Omar ra berkata, “Adalah Rasulullah saw beriktikaf pada Sepuluh Terakhir Ramadan”.

Dari Aisyah ra berkata, “Adalah Rasulullah saw beriktikaf pada Sepuluh Terakhir Ramadan sehingga Allah mewafatkannya. Kemudian selepas itu, isteri-isterinya pula beriktikaf”.

Rebutlah peluang untuk mendapatkan Lailatul Qadar dengan membanyakkkan amal dan ibadat.

Tuesday, September 8, 2009

KEBAIKAN SUJUD DALAM SOLAT (dipetik dari buku Formula Solat Sempurna- Ust Zaharuddin)


1- Melegakan sistem pernafasan
2- Mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya
3- Bernafas ketika kita sujud akan :
- membetulkan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asalnya
- membetulkan pundi peranakan yang jatuh
- melegakan sakit hernia
- mengurangkan senggugut ketika haid
- melegakan paru-paru dari ketegangan
- mengurangkan sakit appendiks atau limpa
- berehat dan dapat mengimbangi lingkungan bahagian belakang tubuh
- memberi dorongan untuk mudah tidur
- menggerakkan otot bahu, dada,leher,perut, punggung ketika mahu sujud dan bangun
- melicinkan perjalanan darah
- mengurangkan obesiti
- otak manusia menerima banyak bekalan oksigen dan darah
- kesan psikologi merasa rendah diri dihadapan Pencipta. Sifat sombong, riyak, takabur
dapat dikikiskan
- mengelakkan pendarahan otak jika kita tiba-tiba menerima pompa darah ke otak secara
kuat dan mengejut.
- Bagi wanita, gerakan otot menjadikan buah dadanya lebih baik, mudah berfungsi untuk
menyusukan bayi dan terhindar dari penyakit buah dada.

Marilah kita sama-sama banyakkan bersujud terutamanya dalam bulan Ramadhan ini.

Thursday, September 3, 2009

Apa anda perlu ucapkan....



Ibrahim Adham menyebutkan tentang beberapa jenis ucapan..

Pertama :

Ucapan yang bermanfaat tetapi berakibat buruk. Sebaiknya engkau diam dan tidak mengucapkannya agar selamat.

Kedua :

Ucapan yang tidak bermanfaat dan tidak berakibat buruk, jika engkau diam dan tidak mengucapkannya, maka tubuh dan lisanmu tidak akan lelah (penat)

Ketiga :

Ucapan yang tidak bermanfaat dan berakibat buruk, maka seorang yang berakal akan diam menghindari keburukan yang akan membebaninya.

Keempat :

Ucapan yang bermanfaat dan tidak berakibat buruk, maka engkau wajib menyebarluaskannya.