Monday, November 23, 2009

SIAPA TEMAN SETIA ?



Sudah menjadi suatu kebiasaan hidup kita memerlukan teman dalam kita melakukan sesuatu perkara, sama  ada perkara tersebut mampu kita lakukan secara bersendirian atau pun berteman. Rasanya lebih senang dan mudah melaksanakan sesuatu perkara itu dengan berteman. Siapa teman kita yang setia. Teman setia adalah teman yang sentiasa bersedia bersama kita baik dalam apa jua keadaan sama ada ketika kita senang atau kita susah.

Dalam satu Hadith riwayat Imam Bukhari dan Muslim ada menerangkan dan menjelaskan siapa teman setia kita. Dari Anas bin Malik r.a, Rasulullah SAW telah bersabda : "Ada tiga macam (perkara ) yang menghantarkan jenazah ketika dibawa ke perkeburan, iaitu keluarganya, hartanya dan amalannya. Dua diantaranya akan kembali dan yang satu lagi akan tetap tinggal menemaninya. Keluarga dan hartanya akankembali sedangkan amalannya akan tetap setia menemaninya ".

Oleh itu beringatlah kita, jangan dihabiskan masa dengan mencari harta semata, peruntukkanlah waktu yang lebih untuk melaksanakan amal ibadat semasa hidup. Semoga mendapat kebahagiaan di akhirat kelak. SAMA-SAMA BERINGAT. 




No comments:

Post a Comment