Wednesday, November 25, 2009

AZAB YANG RINGAN...



Salam..Apabila kita membaca Al-Quran dan Hadis yang menceritakan kepada kita tentang azab dan siksaan Allah SWT terhadap mereka yang kufur dan melakukan maksiat, amat berat siksaan yang akan diterima oleh mereka. Semua siksaan itu menggambarkan kepada kita akan kemurkaan Allah terhadap golongan kufur dan pelaku maksiat ini. Cuba kita lihat hadis ini yang menjelaskan tentang siksaan yang paling ringan bagi pelaku maksiat ketika di neraka.


Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim menjelaskan kepada kita akan siksaan tersebut.Daripada Nukman bin Bashir r.a. berkata : Aku mendengar Rasulullah SAW bersabada :  " Sesungguhnya seringan-ringan siksaan penghuni neraka pada hari qiamat ialah :


Seseorang yang akan diletakkan dibawah telapak kakinya dua buah bara api neraka sehingga mendidih otak dikepalanya (dari sebab panas kedua bara api tersebut). Dia tidak mengira bahawa ada orang yang lain yang lebih dahsyat siksaan daripadanya, pada hal dialah yang paling ringan siksaannya".

Cuba kita bayangkan kalau itulah siksaan yang paling ringan dan kita tak mampu menahannya..apatah lagi yang lebih berat..oleh itu jauhi maksiat..banyakkan amalan...SAMA-SAMA BERINGAT



No comments:

Post a Comment