Tuesday, November 17, 2009

MASA SEMAKIN PENDEK RASANYA




sALAM...Hari-hari yang berlalu, adakah anda merasa masa makin panjang atau semakin pendek rasanya..Sudah tentu jawapannya masa dirasakan sehari-demi sehari semakin pendek. Oleh itu apa tunggu lagi...banyakkanlah ibadat..


Hadis Riwayat Imam At-Turmudzi. : Daripada Anas bin Malik r.a berkata: "Rasulullah SAW bersabda; Tidak akan terjadi qiamat sehingga masa menjadi singkat, setahun dirasakan seperti sebulan, sebulan dirasakan seperti seminggu, seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu petikan api".


Masa berlalu begitu cepat dirasakan, belum sempat berbuat sesuatu, tiba-tiba masa sudah terlalu larut, sehingga banyak perkara yang belum diselesaikan.


Kita macam sibuk tetapi tak tahu apa yang disibukkan...semua sibuk kejar dunia semata...Kita diburu masa dan ia berlalu dengan tiada perkara yang dapat diselesaikan..Itulah namanya masa makin singkat


Singkatnya masa juga boleh diertikan dicabut keberkatan daripadanya. Dulu kita merasakan banyak benda boleh kita buat dalam sehari, la ni tak taulah..macam tak sempat je memanjang..Inilah petanda dunia dah nak Qiamat..


Waktu yang panjang terasa singkat
     Amal ibadat tak banyak dibuat
Bulan,hari dan saat berlalu cepat
     Tanda dunia nak hampir qiamat


Kenapa kita selalu lalai
     Waktu dibuang tidak dipakai
Masalah ummah berbagai-bagai
     semuanya ini perlu diselesai

No comments:

Post a Comment